تفکیک وزارت راه از وزارت راه و شهرسازی تصمیم جدید مجلس
نادی نیوز : تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر به معنای ایجاد دو وزارتخانه مستقل برای مدیریت حوزههای مختلف مرتبط با راه و شهرسازی است.
این پیشنهاد در سالهای اخیر بارها مطرح شده و هدف آن کارآمدتر کردن مدیریت این دو بخش مهم و حیاتی کشور است.
از زمان ادغام این دو وزارتخانه با یکدیگر به دلیل دو برابر شدن وظایف وزیر این وزارتخانه مشکلات زیادی گریبانگیر این وزارت خانه و شخص وزیر شده است.
در سالهای اخیر مشکلات زیاد حوزه مسکن و عدم تولید مسکن به مقدار مورد نیاز تقاضای بازار مسکن به وفور مشهود بوده و هست.
علاوه بر آن نعلل ها و نداشتن برنامه مشخص در راهسازی در این حوزه نیز مشکلات زیادی به چشم می خورد.
به عنوان مثال کمربندی پاکدشت که در حدود ۱۳ سال است افتتاح نشده و در مراحل مختلف با مشکلاتی همراه است.
و بین وزارت راه و سهرسازی و مجلس و ادارات محلی درحال پاسکاری می باشد.
ادغام وزارتهای راه و شهرسازی در ایران در سال ۱۳۹۰ صورت گرفت.
این اقدام بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و با هدف کوچکسازی دولت و افزایش بهرهوری دستگاههای اجرایی انجام شد.
پیش از ادغام، دو وزارتخانه مستقل به نامهای وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی وجود داشت.
موافقان و مخالفان تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس تصمیم می گیرند
طرح تفکیک وزارت راه از وزارت راه و شهرسازی موافقان و مخالفان خود را دارد.
دلایل موافقان تفکیک:
۱٫ تخصصیتر شدن مدیریت: حوزه راه و حوزه شهرسازی هر دو گسترده و پیچیده هستند. تفکیک این دو بخش میتواند منجر به مدیریت متمرکزتر و کارآمدتر هر حوزه شود.
۲٫ بهبود بهرهوری: تفکیک وظایف میتواند از تداخل و کندی تصمیمگیری جلوگیری کند و فرآیندهای اجرایی را تسریع کند.
۳٫ تمرکز بر مسائل شهری و مسکن: ایجاد وزارت مسکن و شهرسازی میتواند مشکلات مرتبط با مسکن و شهرسازی را بهتر مدیریت کند.
۴٫ توسعه زیرساختهای حملونقل: وزارت راه بهتنهایی میتواند بر توسعه زیرساختهای حملونقل و کاهش مشکلات مرتبط تمرکز کند.
دلایل مخالفان تفکیک:
۱٫ هزینههای اداری بالا: ایجاد دو وزارتخانه جدید نیازمند منابع مالی بیشتر برای زیرساختهای اداری، نیروی انسانی و تجهیزات است.
۲٫ پیچیدگی ساختاری: احتمال بروز تداخل در وظایف و کاهش هماهنگی بین دو وزارتخانه جدید وجود دارد.
۳٫ تجربه قبلی: در گذشته، این دو بخش جدا بودند، اما در سال ۱۳۹۰ با هدف بهبود هماهنگی و کاهش هزینهها ادغام شدند.
۴٫ کمبود منابع انسانی متخصص: تفکیک ممکن است به دلیل کمبود نیروی متخصص منجر به کاهش کیفیت مدیریت شود.
وضعیت فعلی: پیشنهاد تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی چندین بار مطرح شده.
اما برخی از نمایندگان و کارشناسان به دلایل مختلف (اعم از مالی، مدیریتی و ساختاری) با آن مخالفت کردهاند.
تصمیمگیری نهایی در این خصوص نیازمند بررسی جامعتر پیامدهای مثبت و منفی آن است.
در تاریخ ۱۸ دی ۱۴۰۳، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۷ رأی موافق، ۶۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر، با یکفوریت طرح
تفکیک وزارت راه و شهرسازی موافقت کردند.
نادی نیوز ندای آگاهی و مطالبه گری
- کد خبر 7934
- 13 بازدید
- بدون نظر