شما اینجا هستید

پیشنهاد سردبیر » علیرضا زاکانی کیست ؟ با کاندیدای جمهور ۱۴

از تخریبچی میدان جنگ تا شهرداری تهران – علیرضا زاکانی کیست؟

نادی نیوز : پس از اعلام اسامی ۶ نامزد تأیید صلاحیت ‌شده از سوی شورای نگهبان، چهره کاندیداهایی که برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باهم رقابت می‌کنند، مشخص شد. یکی از آن ۶ نامزد تایید شده علیرضا زاکانی بود که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که علیرضا زاکانی کیست؟

علیرضا زاکانی در یازدهم شهریور ۱۴۰۰ به عنوان چهل و هفتمین شهردار تهران شروع به کار کرد. پیش از این وی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ۱ مرداد ۱۳۹۹ تا ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ بود. او نماینده پیشین مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم  و همچنین نماینده مردم شهر قم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی بود و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته‌است.

زندگی نامه

علیرضا زاکانی متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ خورشیدی در میدان خراسان تهران و از خانواده ای مذهبی است. پدرش حاج حسین زاکانی و مادرش فاطمه کرندابی بود. پدرش از ورزشکاران با سابقه شهر ری و تهران، داور بین المللی درجه یک کشتی و از دوستان صمیمی غلامرضا تختی و در ورزش های باستانی و کشتی پهلوانی هم از سرآمدان ایران و به مدت ۲۸ سال مسوول برگزاری مراسم سالگرد تختی بود. پدربزرگ مادری اش اهل تبریز بود و اجداد پدری‌اش اهل روستاهای حومه شمالی تهران (زایگان و لالان) بودند.

علیرضا زاکانی کیست

علیرضا زاکانی از نوجوانی در دفاع مقدس حضور یافت و جانباز پنجاه درصد است. وی سابقه شصت و دو ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها را داراست. وی با پایان جنگ‌ تحمیلی، در سال ۱۳۶۸ ازدواج کرد، وصلتی که حاصل آن سه فرزند می‌باشد.

همسرش اصالتاً تبریزی و معاون حوزه های علمیه استان تهران است. وی سه فرزند دختر دارد و به قول خودش هیچ یک از فرزندانش ازدواج سیاسی نکرده اند.

فعالیت های انقلابی و حضور در جبهه‌های جنگ – علیرضا زاکانی کیست

علیرضا زاکانی کیست : زاکانی مدتی در حوزه ورزش کشتی فعالیت داشت. وی هنگامی که دانش آموز بود به فعالیت علیه رژیم پهلوی پرداخت و در راهپیمایی ها و تظاهرات ها شرکت می کرد و در مسجدهای لرزاده و همت‌آباد تهران فعال بود.

بعد از پیروزی انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی، زاکانی نیز در جبهه های جنگ حضور یافت و در ستاد جنگ های نامنظم، لشگرهای محمّد رسول الله (ص) و سیدالشهداء (ع) و قرارگاه های جنوب و غرب شرکت داشت و در واحدهای «تخریب» و «اطلاعات و عملیات» نیز فعالیت می کرد و به درجه جانبازی نایل شد. زاکانی در دوره جنگ تحمیلی مسوولیت‌هایی از جمله معاون گردان، مسوول محور «اطلاعات و عملیات» قرارگاه نجف اشرف ۳، قائم‌مقام «اطلاعات و عملیات» لشگر محمّد رسولالله (ص) و مسوولیت محور این لشگر را برعهده داشت.

تحصیلات و بسیج دانشجویی

زاکانی در ۱۳۶۸ خورشیدی در کنکور سراسری شرکت کرد و رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و دکتری عمومی خود را در تابستان ۱۳۷۶ خورشیدی اخذ کرد. بعد از آن با شرکت در آزمون تخصص، به‌عنوان دانشجوی دوره تخصصی پذیرفته شد و دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را در ۱۳۸۳ خورشیدی به پایان رساند.

وی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی نیز مشغول به کار بوده است. او علاوه براین عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز است.

زاکانی در دوره تحصیل در دانشگاه نخست در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت داشت و یک سال بعد عضو بسیج دانشجویی دانشگاه شد و مسوولیت کل بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران و همزمان به مدت چهار سال اداره مسجد دانشگاه تهران را بر عهده گرفت.

که علیرضا زاکانی کیست

همچنین زاکانی در اواخر ۱۳۷۷ خورشیدی مسوولیت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ خورشیدی مسئولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور را برعهده داشت.

نمایندگی مجلس شورای اسلامی

زاکانی طی سه دوره به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. وی در انتخابات هفتمین دوره مجلس در کسوت «آبادگران ایران اسلامی» به عنوان نماینده مردم تهران ری، شمیرانات و اسلامشهر انتخاب شد. در این دوره زاکانی در هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نیز شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان حضور داشت و مسوولیت دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس و عضویت در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را برعهده گرفت.

علیرضا زاکانی کیست

زاکانی در انتخابات هشتمین دوره مجلس عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود و بار دیگر به ‌عنوان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر انتخاب شد. در این دوره او به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رفت. وی علاوه بر آن نایب ربیس کمیسیون، رییس کمیته اقتصادی آن و به مدت ۲.۵ سال نیز مسوول حوزه دولت و دستگاه های اجرایی در این کمیسیون شد.

در انتخابات مجلس نهم زاکانی بار دیگر که عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرایان» کشور بود، به مجلس راه یافت. در این دوره به کمیسیون اجتماعی و شوراها رفت و ریاست کمیته احزاب آن را  برعهده گرفت. وی همچنین رییس فراکسیون سازمان های مردم نهاد شد و به عضویت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درآمد. وی هم اکنون و در مجلس یازدهم رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم قم دراین دوره مجلس شورای اسلامی است.

ثبت نام در انتخابات ۱۴۰۰

زاکانی صبح آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات نام‌نویسی کرد. او پیش از این یک بار در انتخابات سال ۹۲ و بار دیگر در انتخابات سال ۹۶ در انتخابات ثبت نام کرده بود صلاحیت او تایید نشده بود.

در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۱۴۰۰ صلاحیت وی در ۴ خرداد از سوی شورای نگهبان اعلام شد.

علیرضا زاکانی کیست

علیرضا زاکانی پس از حضور در امامزاده علی اکبر (ع) چیذر و در جوار مرقد فرمانده شهیدش حاج محمود (عبدالله) نوریان از حضور در عرصه انتخابات کناره گیری کرد.

زاکانی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: با توجه به اقبال فراوانی که از آیت الله رئیسی شده است من ایشان را اصلح می‌دانم و خودم هم به ایشان رای مدهم و امیدوارم با انتخاب ایشان اصلاحات اساسی در کشور انجام شود.

شهردار تهران

 وی در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، از سوی شورای شهر تهران به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد و پس از صدور حکم در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

علیرضا زاکانی در سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز شرکت کرد که با نظر شورای نگهبان احراز صلاحیت شد. طی احکامی روح‌الله متفکر آزاد (نماینده تبریز) ریاست ستاد انتخاباتی زاکانی و مالک شریعتی (نماینده تهران) سخنگوی ستاد انتخاباتی او شدند.

علیرضا زاکانی کیست

علیرضا زاکانی پس از ثبت نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران، گفت: یاد و خاطره امام امت، شهیدان انقلاب و دفاع مقدس، شهیدان مدافع امنیت و سلامت، شهدای محور مقاومت از جمله زنان و کودکان مظلوم غزه و شهدای مدافع حرم به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی و سید شهیدان خدمت آیت الله رئیسی و همراه ایشان را گرامی می دارم.

به گزارش جماران؛ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری گفت: قرار نیست از درد مردم بی خبر باشیم، قرار است با برنامه و کارنامه بر مدار مردم زمینه رفع چالش ها فراهم شده و گره از اقتصاد کشور و سفره مردم باز شود.

علیرضا زاکانی پس از ثبت نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران، گفت: یاد و خاطره امام امت، شهیدان انقلاب و دفاع مقدس، شهیدان مدافع امنیت و سلامت، شهدای محور مقاومت از جمله زنان و کودکان مظلوم غزه و شهدای مدافع حرم به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی و سید شهیدان خدمت آیت الله رئیسی و همراه ایشان را گرامی می دارم.  

علیرضا زاکانی کیست

وی ادامه داد: رئیسی عزیز ما مومن، متندین و انقلابی و اهل منطق بود. لذا نسبت درست او با ولی و امام جامعه تبعیت با مردم ایران عزیز، خدمت و صداقت و با مسئولان تعامل و انسجام بود.  در عرصه بین الملل نیز نسبت شهید جمهور ما با دوستان انقلاب اسلامی و ایران عزیز حمایت و با دشمنان آن مخالفت صریح و مقاومت شجاعانه بود. 

منت می کشید که خدمت کند و هیچ وقت برای بازی ریاست، بلندی نجست بلکه پیگیر اوج گرفتن به سوی خدا با خاکساری در برابر مردم بود. شهید رئیسی به انقلابی بودن خود افتخار کرد و قرآن و تصویر حاج قاسم را به دست گرفت. او به راه خویش مطمئن بود و با آرامش رفت. او بسیجی بود و بسیجی ماند و مگر نه اینکه پایان مأموریت بسیجی شهادت است.  

وی گفت: اندوخته سه سال دولت رئیسی همان راه جمهور است، ترسیم جهت گیری درست در مسیر انقلاب و ایجاد شرایط ثبات برای ایران عزیز است. وضعی که با زمان شروع دولت سیزدهم قطعاً قابل مقایسه نیست. اکنون براساس وظیفه و با دعوت نخبگان دانشگاهی و حوزوی و فعالان سیاسی و مردمی آمده ام تا با مشارکت مردم خط اصلی انقلاب و گفتمان خدمت صادقانه را در دولت خدمت محور قرار دهیم.  

وی بیان کرد: قرار نیست از درد مردم بی خبر باشیم، قرار نیست که مردم در فشارهای اقتصادی بی پناه بمانند. قرار نیست که از آمدن میان مردم واهمه داشته باشیم، قرار نیست که سختی ها فقط برای قشر خاصی از مردم باشد، قرار نیست در برابر دشمنان انقلاب و ملت رشید ایران منفعل و تابع باشیم، قرار است تا به مدد الهی و یاری شهیدان و در تبعیت از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و به پشتوانه ملت با حرکتی جهادی و با پشتوانه شناخت مطلوب از شرایط امروز کشور و با برنامه ای جامع و دقیق و با تحول معنوی و مادی، جهش بزرگی را در تکمیل سریعتر این مسیر رقم بزنیم.  

علیرضا زاکانی کیست

قرار است با برنامه و کارنامه، برای پیشرفت ایران عزیز و حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض تا آخر پای کار مردم بمانم و مردم خواهند  فهمید که علیرضا زاکانی کیست. قرار است با برنامه و کارنامه بر مدار مردم زمینه رفع چالش ها فراهم شده و گره از اقتصاد کشور و سفره مردم باز شود.

قرار است تا نگذاریم  جریان تحریف را دوباره حاکم کنند و کتاب تاریخ را برنامه تحول جا بزنند و خاطرات سیاسی خود را به آرزوی مردم تبدیل کنند. قرار است به امید الهی با مشارکت مردم در هشت محور اصلی دولت خدمت را در راه جمهور برای تعالی ایران عزیز تشکیل دهم.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی