شما اینجا هستید

اجتماعی » روشن شدن چراغ بنزین زنگ خطر آسیب های جدی به خودرو

عواقب ادامه رانندگی بعد از روشن شدن چراغ بنزین که تعمیرکارها نمی گویند

به گزارش پایگاه خبری نادی نیوز به نقل از  اول فارس، در سفری طولانی دور از شهرتان هستید یا با نهایت عجله سوار ماشینتان شده‌اید تا به قرار مهمی برسید، اما در این بین روشن شدن چراغ بنزین توجه شما را جلب می کند.

این سناریویی است که احتمالاً با آن برخورد کرده‌اید یا در آینده خواهید کرد و در این موقعیت بین این دوراهی می‌مانید که فعلاً به مسیرتان ادامه بدهید یا در اولین پمپ بنزین در مسیر بایستید.

در ادامه توضیح می‌دهیم که رانندگی با چراغ بنزین روشن چه پیامدهایی دارد؛ ضمن این‌که در این صورت تا چه مسافتی را می‌توان بدون مشکل طی کرد.

مسافتی که پس از روشن شدن چراغ بنزین طی می شود

مسافت قابل طی کردن پس از روشن شدن چراغ بنزین موضوع دیگری است که دانستن آن برای راننده‌ها ضرورت دارد. هرچند این به مصرف سوخت خودرو، شرایط محیط و… بستگی دارد، به‌صورت کلی بعد از روشن شدن چراغ می‌توان ۴۸ تا ۸۰ کیلومتر را طی کرد. ۸۰ کیلومتر رقمی است که اگر خودرو به‌شدت کم‌مصرفی داشته باشید می‌توانید به آن برسید. البته همان‌طور که خالی نگه داشتن باک به ماشین آسیب می‌زند، تا ته پر کردن باک بنزین هم خطرات خود را دارد.

عواقب رانندگی با چراغ بنزین روشن

در ابتدا باید اطمینان داد با رانندگی در حالی که چراغ بنزین روشن است، در لحظه خطری خودرویتان را تهدید نمی‌کند. در نتیجه اگر چند باری مجبور شده‌اید در همین وضعیت به رانندگی ادامه بدهید، جای نگرانی نیست. با این حال، تکرار بیش از حد این کار پیامدهایی را به دنبال دارد که باید حتماً به آن‌ها توجه داشته باشید.

هواگرفتگی

همین کارکردن پمپ بدون بنزین باعث می‌شود که هوا به داخل پمپ وارد شود. نفوذ هوای اضافی به پمپ‌بنزین ماشین هم روی درستی خود پمپ تأثیر می‌گذارد هم ممکن است آسیبی جدی به موتور خودرو وارد کند. اگر در مدت زمانی مجبور به رانندگی با باک خالی بنزین شدید و بعد از آن احساس کردید باک دچار هواگرفتگی شده است هر چه سریع‌تری هوای نفوذ پیدا کرده به داخل باک را تخلیه کنید تا مشکل‌ساز نشود.

به پمپ سوخت صدمه وارد می‌کند

رانندگی در شرایطی که عملاً چیزی از بنزین خودرو باقی نمانده، در بلندمدت به پمپ سوخت صدمه وارد می‌کند. بنزین موجود در باک خودرو، پمپ سوخت را خنک و روان می‌کند و حالا وقتی بنزین به اندازه کافی وجود نداشته باشد، احتمال گرم شدن بیش از حد پمپ بالا می‌رود.

روشن شدن چراغ بنزین

روشن شدن چراغ بنزین

برای روان‌کاری کامل پمپ سوخت توصیه می‌شود حداقل یک چهارم باک ماشین را همیشه پر نگه دارید.

اختلال در احتراق سیلندرها

به‌جز این، کمبود سوخت در باک باعث اختلال در احتراق سیلندرها می‌شود. وقتی دور موتور خودرو را بالا می‌برید، خودرو هم برای افزایش سرعت و گشتاور نیاز به هوا و سوخت بیشتری در سیلندرها پیدا می‌کند. در صورتی که سوخت کافی به آن‌ها تزریق نشود، ضربه‌هایی در موتور به گوش می‌رسد و این در بلندمدت چیزی جز آسیب برای موتور به همراه ندارد.

ازکارافتادن مبدل کاتالیزور

وقتی بنزین به‌اندازه کافی به موتور نرسد، عمل احتراق در موتور ناقص انجام می‌شود. همین اتفاق مبدل‌‌های کاتالیزور درون اگزوز را از کار می‌اندازد و لازم است هزینه گزاف و بسیار زیادی برای تعویض آنها باید پرداخت کنید.

روشن شدن چراغ بنزین

ازکارافتادن و توقف خودرو

همان‌طور که در شروع بحث گفتیم، بنزین مثل انرژی لازم انسان برای فعالیت و کار است. درنهایت هرچقدر هم که شما باک خالی بنزین را نادیده بگیرید، با باک خالی نمی‌توان به مقصد رسید. بعد از تمام شدن آن ۴.۵ لیتر هم بالاخره خودرو متوقف می‌شود. این بار ممکن است در موقعیت و شرایط شلوغ و مشکل‌زایی این اتفاق بیفتد که دیگر هیچ کاری از شما برنمی‌آید. حتی تمام شدن بنزین و توقف خودرو در جاده‌های خارج شهر هم دردسر زیاد خود را دارد. چنین مشکلاتی کمترین عواقب رانندگی با باک بنزین خالی است.

تجمع رسوب در باک

ماده سوختنی که وارد باک می‌شود اغلب دارای مقادیر زیادی از آلاینده‌ها است که کف خودرو جمع می‌شوند. به‌مرورزمان رسوباتی که در باک جمع شده‌اند ته‌نشین و به حالت لجن در پمپ درمی‌آیند. وقتی که با باک خالی بنزین به رانندگی خود ادامه می‌دهید، این فرایند باعث ایجاد حالت جنبشی شدید و کنده شدن لجن‌های انباشته شده در باک خودرو می‌شود. ازکارافتادن و گرفتگی فیلتر سوخت هم دیگر نمی‌تواند مانع نفوذ رسوبات و ذرات ته‌نشین آلوده‌کننده به داخل موتور شود. در آخر، این لجن‌ها توسط پمپ مکیده و به موتور می‌روند. چنین اتفاق ناخوشایندی منجر به مسدود شدن انژکتور و فیلتر سوخت هوا خواهد شد که البته یک خرج اضافی هم روی دستتان می‌گذارد.

۷ نکته مهم هنگام رانندگی اضطراری با باک بنزین خالی

درهرصورت ممکن است موقعیتی پیش بیاید که مجبور شوید حتی برای چند کیلومتر هم که شده، با باک خالی رانندگی کنید. در این موقعیت رعایت کردن چند نکته ساده اما مهم کمک می‌کند تا شرایط را تحت کنترل خود داشته باشید و از متوقف شدن نابجای خودرو تا حد زیادی جلوگیری کنید. این نکات را در ادامه می‌خوانید:

ترمزهای زیاد و شتاب‌های ناگهانی نداشته باشید.

شیشه پنجره‌ها را ببندید تا مقاومت در برابر باد کم شود.

سرعت خودرو را طوری تنظیم کنید که دور موتور عددی بین ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ چرخش در دقیقه را نشان دهد.

سرعت خودرو را ثابت و در حدود ۶۵ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت نگه‌دارید.

همه لوازم جانبی الکترونیکی، رادیو، پخش و شارژر تلفن را خاموش و جدا کنید.

لاستیک‌های کم‌باد مصرف و سخت را افزایش می‌دهند، فشار تایرها را بررسی کنید.

اگر مجبور به توقف بیش از یک دقیقه هستید، خودرو را در حالت درجا نگذارید و حتماً خاموش کنید.

انتهای خبر /

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی