شما اینجا هستید

اجتماعی » سعید جلیلی کیست؛ با کاندیدای جمهور ۱۴

سعید جلیلی کیست: زندگی نامه

نادی نیوز: پس از ثبت نام سعید جلیلی در مرحله نام نویسی برای انتخابات ریاست جمهوری و تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان جمهوری اسلامی برای افرادی که تابحال نام ایشان را در رسانه ها نشنیده بودند این سوال در ذهنشان شکل گرفت که سعید جلیلی کیست و سوابقش چیست؟

سعید جلیلی متولد ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ در شهر مشهد است. جلیلی سیاستمدار مستقل ایرانی، عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. او از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشور‌های غربی بود.

وی پیش از این رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری و معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بوده‌است. جلیلی با شعار حیات طیبه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نامزد شد و با کسب بیش از چهار میلیون رأی سوم شد.

وی دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع)  است و در این دانشگاه به تدریس دیپلماسی پیامبر (ص) مشغول است. سعید جلیلی به زبان‌های انگلیسی و عربی آشنایی دارد.

سمت های اجرایی سعید جلیلی به صورت فهرست:

  • ۱۳۷۰: رئیس ادارهٔ بازرسی وزارت خارجه
  • ۱۳۷۶: معاون ادارهٔ اول آمریکا در وزارت خارجه
  • ۱۳۷۹: مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری
  • ۱۳۸۴: معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
  • ۱۳۸۷: نمایندهٔ رهبری در شورای عالی امنیت ملی
  • ۱۳۹۳: عضو شورای راهبردی روابط خارجی

سعید جلیلی کیست: زندگی شخصی، تحصیلات و حضور در جبهه

سعید جلیلی در سال ۱۳۴۴ در شهر مشهد به دنیا آمد. پدرش محمدحسن جلیلی معلم و مدیر دبستان نواب صفوی ناحیه یک مشهد و دانش‌آموخته زبان فرانسه و اهل بیرجند و مادرش آذری و اهل اردبیل است. او در سال ۱۳۷۱ و پس از دریافت فوق لیسانس با فاطمه سجادی ازدواج کرد. فاطمه سجادی پزشک عمومی است. آنها از این ازدواج دارای یک فرزند پسر به نام سجاد هستند که در دبیرستان تحصیل می‌کند.او تا سال ۱۳۸۴ ساکن کرج بوده‌ است.

سعید جلیلی کیست

سعید جلیلی تحصیلات ابتدایی تا دانشگاه را در مشهد و تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع دکتری معارف اسلامی علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) به پایان رسانده و در همان دانشگاه به تدریس «دیپلماسی پیامبر(ص)» می‌پردازد. جلیلی سابقه تدریس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را هم دارد.

سعید جلیلی کیست

ایشان در زمان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق از دبیرستان تا دوران دانشجویی بار‌ها در جبهه‌های جنگ حضور یافت.
در دی ماه سال ۱۳۶۵ دیده‌بان تیپ ۲۱ امام رضا (ع) خراسان بود که در عملیات کربلای ۵ پایش زخمی شد و در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه در پیِ نبودِ امکانات و وضعیت اورژانسی، پای راست خود را از دست داد. پس از آن نیز در قسمت تدارکات لشکر حضور یافت.

پیشینه های اجرایی و سوابق

سعید جلیلی از چهره‌های سیاسی با گرایش اصول گرایی است،

سابقه‌ای ۱۸ ساله در وزارت امور خارجه دارد و از سال ۱۳۶۸ وارد آنجا شده است. وی در ۲۶ سالگی به ریاست ادارهٔ بازرسی وزارت امور خارجه برگزیده شده تا سال ۱۳۷۵ در ریاست این اداره باقی ماند. در سال ۱۳۷۶ در دولت سید محمد خاتمی، وی معاون ادارهٔ اول آمریکا شد.

سعید جلیلی کیست

پس از کنار رفتن از این سمت، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری گردید تا اینکه در دولت محمود احمدی‌نژاد به وزارت خارجه بازگشت و به‌عنوان معاون اروپا و آمریکا به فعالیت پرداخت و در این مدت، به‌همراه علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در برخی مذاکرات با خاویر سولانا حضور داشت.

او در این دوره یک بار سال ۱۳۷۸ در انتخابات مجلس ششم از حوزه انتخابیه مشهد و کلات و بار دیگر سال ۱۳۸۲ باز هم از حوزه انتخابیه مشهد برای مجلس هفتم کاندید بود ولی نتوانست رای لازم برای حضور در مجلس را کسب کند

سعید جلیلی کیست

از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود. در سال ۱۳۹۲ در یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد، و بیش از ۴ میلیون رأی کسب کرد و نفر سوم شد. جلیلی از همان سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

سعید جلیلی کیست

سعی جلیلی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، و دو روز پیش از برگزاری انتخابات به نفع شهید سید ابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد.

او هم‌اکنون به‌ عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندهٔ رهبر جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی امنیت ملی از تیر سال ۱۳۸۷ فعالیت می‌کند.

ثبت‌نام در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

با شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری سعید جلیلی نیز برای ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور حضور یافته و ثبت‌نام خود را انجام داد.

سعید جلیلی کیست

او پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اعلام تسلیت به خانواده‌های شهدای خدمت گفت: رئیس‌جمهوری آینده باید به حداقل‌ها و ادارۀ روزمرۀ کشور راضی نشود و به قله‌ها نگاه کند. پیشرفت‌های مردم ما و روندهای جهانی به ما نشان می‌دهد، ما امروز در یک فرصت تاریخی هستیم. هر ملتی که از فرصت‌های تاریخی غفلت کرد، از مسیر پیشرفت عقب ماند.

سعید جلیلی کیست

وی افزود: پیشرفت به دست نمی‌آید مگر با عدالت. عدالتی که در جهت جهش کشور، برای مشارکت‌دادن ظرفیت تک‌تک مردم ایران حق قائل باشد و آن را به میدان بیاورد. این حق همه مردم ایران است که برای جهش این کشور دوست داشتنی نقشی ایفا کنند و این وظیفۀ دولت است که برای آن برنامه داشته باشد.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی