شما اینجا هستید

پیشنهاد سردبیر » مسعود پزشکیان کیست؟ با کاندیدای جمهور ۱۴

اصول گرا یا اصلاح طلب؟ مسعود پزشکیان کیست؟

زندگی نامه  نادی نیوز : مسعود پزشکیان متولد ۷ مهر ۱۳۳۳ در استان آذربایجان غربی، سیاستمدار اصلاح طلب، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو بود. وی در دوره‌های نهم و هشتم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه و همچنین در دولت هشتم وزیر بهداشت بود. با توجه به اینکه پزشکیان در محافل متعددی با صراحت اعلام کرد که من اصلاح طلب نیستم در این فرصت به این سوال با جزئیات بیشتری به پاسخ می رسیم که مسعود پزشکیان کیست؟

تحصیلات و دوران جوانی

پزشکیان تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش مهاباد طی کرد و سپس به مرکز استان رفته و در هنرستان کشاورزی ارومیه، دیپلم صنایع غذاییگرفت. پس از اخذ دیپلم، در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال ۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته طبیعی (علوم تجربی) اخذ کرد و در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

مسعود پزشکیان کیست

حضور در دفاع مقدس

پزشکیان در دوران جنگ ایران و عراق مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و همزمان به صورت رزمنده و پزشک فعالیت می‌کرد.

مسعود پزشکیان کیست؟ از پزشکی و درمان تا سیاست انتخابات

اخذ مدرک پزشکی و فعالیت در این حوزه

پزشکیان دوره پزشکی عمومی خود را در سال ۱۳۶۴ به پایان رسانید و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکده پزشکی نمود. در سال ۱۳۶۹ تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ کرد و سپس در سال ۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را ازدانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت نمود و بلافاصله در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام گردید که بعد‌ها رئیس این بیمارستان شد. در سال ۱۳۷۳ به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب گردید که ریاست وی بر این دانشگاه تا سال ۱۳۷۹ ادامه داشت. سپس به تهران منتقل شده و به مدت ۶ ماه سمت معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عهده‌دار گشت. سرانجام در دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

ازدواج و همسر مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان سال‌ها پیش با همسر مرحومش که به گفته وی متخصص زنان بوده ازدواج کرد و زندگی مشترک آنها متاسفانه در سال ۱۳۷۳ با تصادف و درگذشت همسرش به پایان رسید. همسر مسعود پزشکیان در این تصادف همراه با یکی از فرزندانشان دار فانی را وداع گفت و پزشکیان پس از درگذشت همسرش ازدواج مجدد نداشته است.

فرزندان مسعود پزشکیان

آقای پزشکیان ۴ فرزند داشت که یکی از پسران ایشان در سانحه تصادف درگذشت و در حال حاضر ایشان یک دختر و دو پسر دارند. نام فرزندان مسعود پزشکیان زهرا، یوسف و مهدی می‌باشد. فرزندان دکتر پزشکیان رشته پزشکی نخوانده و در رشته‌های شیمی، فیزیک و برق ادامه تحصیل داده اند و شغل فرزندان مسعود پزشکیان با پدر و مادر مرحوم خود متفاوت است.

مسعود پزشکیان در وزارت بهداشت و درمان

مسعود پزشکیان کیست

سابقه مسعود پزشکیان و فعالیت‌های او در زمینه‌های مختلف پزشکی عاملی شد تا پست ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز بین سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹ به وی محول شود. مدتی بعد او به عنوان معاون سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انتخاب شد و سپس وزیر بهداشت دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی گشت.

 انتخابات

پزشکیان در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد، اما صلاحیت وی تأیید نشد. مسعود پزشکیان در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس دهم، وی توانست با کسب ۲۶۱٬۳۹۴ رأی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، به عنوان نخستین نامزد پیروز انتخابات در این حوزه، راهی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود و همچنین وی توانست رکورد رأی مردم تبریز در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بشکند. او در این انتخابات در لیست امید در انتخابات شورا‌های شهر و روستا قرار داشت.

 نایب رئیس اول مجلس دهم

پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب رییسی ثبت نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸ رای نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

مسعود پزشکیان کیست

ریاست مجلس در روز حمایت مجلس از سپاه پاسداران

پزشکیان در جریان جلسات مجلس، در واکنش به تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران توسط دولت ایالات متحده، ضمن محکومیت این اقدام، مدعی شد ملت با قدرت از سپاه مقتدر دفاع می‌کند. پس از سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی توسط سپاه پاسداران پزشکیان در نطقی حکومت آمریکا را تروریست دانست و اقدام سپاه برای هدف قرار دادن این پهپاد را «مشت محکمی به دهان یاوه‌گویی‌های سران آمریکای جنایتکار» توصیف کرد.

پزشکیان در یک جلسه دانشگاهی، در پاسخ به انتقادی از او نسبت به پوشیدن لباس سپاه، اعلام کرد باز هم این لباس را می‌پوشد. او گفت سپاه با آنچه که شما الان بیرون می‌بینید خیلی فرق دارد، سپاه اگر نبود مملکت تجزیه می‌شد. همچنین پزشکیان در نطقی دیگر در مجلس گفت بدون وجود سپاه پاسداران، روی امنیت را نمی‌دیدیم.

مسعود پزشکیان پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور، گفت: برای اینکه بتوانم به شکل‌گیری مشارکت پرشور در انتخابات کمک کنم، وارد عرصه انتخابات شدم. 

داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌ جمهوری، اظهار کرد: مشکل ما این است که آنچه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و قانون برنامه است را کنار می‌گذاریم. باید در داخل کشور وحدت و انسجام بین تمام گروه ها و جناح ها ایجاد شود. باید بپذیریم کسانی که در این مملکت زندگی‌ می‌کنند بر اساس توان، مهارت، تجربه و علمی که دارند باید جایگاه‌ها را به دست بگیرند نه بر اساس حزب و گروه و جناح.

مسعود پزشکیان کیست

پزشکیان با بیان اینکه باید به دنبال کسانی برویم‌ که علم و مهارت و تجربه دارند، اظهار کرد: موظف هستیم سیاست‌های کلی را عملیاتی کنیم، کسی که قدرت را به دست می‌گیرد و پاسخگو نیست برخلاف سیاست ها عمل می‌کند. باید در داخل کشور وحدت و انسجام بین تمام گروه ها و جناح ها بر اساس تقوا ایجاد شود. تقوا یعنی حرکت بدون خطا در اقتصاد، در صنعت کشاورزی، فرهنگ. برای حل مشکلات کشور باید به عالمان و دانشمندان و انسان‌های توانمند متکی شویم. باید وحدت و انسجام داشته باشیم و با هم در مسیر اهداف و سیاست‌ها قدم برداریم.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی