شما اینجا هستید

پیشنهاد سردبیر » مصطفی پورمحمدی کیست؟ با کاندیدای جمهور ۱۴

نادی نیوز: با بررسی صلاحیت کاندیدای نام نویسی سده توسط شورای نگهبان و اعلام اسامی تایید شدگان؛ یکی از شش کاندیدای این اسامی، مصطفی پورمحمدی است که در ادامه نگاهی به سوابق وی خواهیم انداخت که مصطفی پورمحمدی کیست و با چه پیشینه ای پا به عرصه انتخابات گذاشته است.

مصطفی پورمحمدی کیست

مصطفی پورمحمدی کیست: زندگینامه

مصطفی پورمحمدی در ۱ دی ۱۳۳۸ در قم زاده شد. پدر وی اصالتاً اهل شهر رفسنجان و مادرش نوه دختری عبدالکریم حائری یزدی بود. پدرش در قم خیاط لباس روحانیون بود. عموی او عباس پورمحمدی از روحانیون مشهور رفسنجان و علی‌اصغر پورمحمدی معاون سابق سازمان صداوسیما پسرعموی اوست. وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در مدرسهٔ حقانی و دروس خارج فقه و اصول را در دهه ۱۳۶۰ نزد هاشمی شاهرودی و سید علی اصغر علم الهدی، در حوزه علمیه مشهد به پایان رساند.

مصطفی پورمحمدی کیست

مصطفی پورمحمدی کیست

 سپس در سال ۱۳۸۰ سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) را از حوزه علمیه قم دریافت کرد. او مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشهٔ سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته است. پورمحمدی همچنین بین سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ به تدریس فلسفه سیاست در دانشگاه امام صادق مشغول بود.

مصطفی پورمحمدی کیست: فعالیت ها و سمت های دولتی

پورمحمدی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۸ به‌عنوان دادستان انقلاب اسلامی آغاز کرد و تا سال ۱۳۶۵ به‌عنوان دادستان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان فعالیت نمود. وی از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات و از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ قائم‌مقام وزیر اطلاعات بود.

روحانی و سیاستمدار ایرانی و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است.وی مدرس دانشگاه امام صادق و از سال ۱۳۷۵ رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی است.

مصطفی پورمحمدی کیست

مصطفی پورمحمدی در سالهای جنگ ۸ سال دفاع مقدس

مصطفی پورمحمدی در دولت نهم از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به‌عنوان وزیر کشور فعالیت می‌کرد و در فاصله سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را برعهده داشت. وی در دولت یازدهم از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ وزیر دادگستری بود. پورمحمدی در سال ۱۴۰۲ در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نامزد شد که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان در ابتدا رد شد و سپس مورد تأیید قرار گرفت.

 

مصطفی پورمحمدی کیست

مصطفی پورمحمدی کیست

در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد. پورمحمدی در جریان دفاعیه خود در مجلس نهم برای تصدی وزارت دادگستری، دلیل برکناری خود را اعتراض به اختلاس‌های گسترده در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد دانست. در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و وزیر دادگستری دولت یازدهم شد.

پورمحمدی در سال ۱۳۹۴ برای انتخابات مجلس خبرگان از استان البرز کاندیدا شد که صلاحیت وی مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت.

فهرست مسئولیت‌ها

  • دادستان انقلاب اسلامی خوزستان، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد (۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵)
  • دادستان انقلاب نظامی در مناطق غرب کشور (۱۳۶۵)
  • نماینده وزارت اطلاعات در محاکمه زندانیان سیاسی
  • رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۸)
  • مشاور ریاست دفتر و مدیرگروه «سیاسی-اجتماعی» دفتر رهبری (۱۳۸۱ تاکنون)
  • معاون و جانشین وزیر اطلاعات (۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸)
  • قائم‌مقام وزیر اطلاعات (۱۳۷۸–۱۳۷۶)
  • مدیر گروه بررسی‌های استراتژیک وزارت اطلاعات (۱۳۶۸)
  • معاون و قائم مقام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۱–۱۳۶۳)
  • عضو هیئت مدیره جامعه الزهرا قم (۱۳۶۶ تا کنون)
  • عضو و رئیس هیئت امناء مرکز اسناد انقلاب اسلامی (۱۳۷۵ تاکنون)
  • عضو هیئت مؤسس حوزه علمیه مسجد سلیمان
  • استاد دانشگاه امام صادق (۱۳۷۹ تاکنون)
  • وزیر کشور در دولت احمدی‌نژاد (پس از دو سال و نیم کنار گذاشته شد)
  • جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ناجا (۱۳۸۷–۱۳۸۴)
  • ریاست سازمان بازرسی کل کشور به حکم شاهرودی رئیس قوه قضائیه
  • رئیس هیئت مؤسس مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر (۱۳۹۰ تا کنون).
  • وزیر دادگستری در دولت روحانی (۱۳۹۲ تا۱۳۹۶)
  • دبیرکل جامعه روحانیت مبارز (۱۳۹۷ تاکنون)
  • رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی (۱۴۰۰ تاکنون)

نزدیک به ۴دهه فعالیت در قوه قضائیه و وزارت اطلاعات، مصطفی پورمحمدی را تبدیل به چهره‌ای آشنا برای اذهان عمومی کرده است؛ فردی که در ۲۰سالگی کار در ارکان قضایی جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد. طی این سال‌ها از دادستانی در دستگاه قضا تا وزارت در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی را تجربه کرد حالا در ۶۵سالگی قصد دارد اولین انتخابات بزرگ خود را برای در اختیار گرفتن ریاست دولت به عنوان کاندیدا پشت سر بگذارد.

مصطفی پورمحمدی کیست

مصطفی پورمحمدی کیست

مصطفی پورمحمدی پس از تکمیل فرایند ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: سرشار از آرزوهای بالا بلند بودیم اما آیا در آن جایگاهی هستیم که آرزویش را می‌کشیدیم بی‌گمان گام‌های بلندی برداشتیم و دستاوردهای انکار ناپذیری را به دست آوردیم. اما ناکامی‌ها و کاستی‌های آزاردهنده نیز کم نیست.

پورمحمدی گفت: امروز کسی با شما سخن می‌گوید که فراز و فرودهای سیاست گذاری کشور را می‌شناسد. کسی که می‌تواند بگوید در ۴۵ سال گذشته با مسائل پیدا و رازهای پنهان و مشکلات خرد و کلان داخلی و خارجی آشنا است. کسی که ایران عزیز و پهناور و شهر به شهر مناطق گوناگون آن را دیده است و با مسائلش آشنا است. نظام اداری ایران و چالش‌هایش را درک می‌کند.

مصطفی پورمحمدی گفت: با مدیران کارآزموده کشور از نزدیک زیسته است. من به توانایی ایرانیان برای ایجاد قدرت ثروت و عدالت ایمان دارم. معتقدم خداوند نعمت را بر ما تمام کرده است. می‌توانم از عظمت ایران و ایرانی و انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی سخن بگویم. زیرا از دور دستی بر آتش نداشتم.

مصطفی پورمحمدی کیست

پورمحمدی گفت: غصه‌ها، گله‌ها، تلخکامی‌ها و نگرانی‌های مردم را نباید نادیده گرفت. یقین دارم چون می‌توانستیم در شرایط بهتر از این باشیم اندوهگینم. قرار نبود بسیاری از شما مردم نگران گذران زندگی خود باشید. قرار نبود شما بسیاری از جوانان به ناامیدی دست و پنجه نرم کنید. قرار نبود سیاست بر دیانت مقدم شود و اخلاق راه قدرت شود. قرار ما این نبود که عدالت قربانی مصلحت شود.

وزیر اسبق دادگستری در پایان به این موضوع اشاره کرد : نام دولت چهاردهم دولت قرار و اولویت‌های آن عدالت ثروت و قدرت خواهد بود. قرار من با شما تحقق این سه اولویت کلیدی است.

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی