سرگذشت پروژه متروی پاکدشت به کجا ختم شد؟
نادی نیوز : سالهاست این سوال در بین مردم پاکدشت تکرار می شود که متروی پاکدشت کی افتتاح می شود؟
اگر مردم از روند پیگیری ها و پیشرفت این پروژه اطلاع می داشتند شاید به نوع دیگری باید سوال خود را مطرح می کردند؟
- به طور مثال متروی پاکدشت اصلا پیگیری میشود یا نه؟
- پروژه متروی پاکدشت چندسال دیگر طول میکشد ؟
- یا اینکه اصلا اراده ای برای ایجاد این پروژه وجود دارد یا خیر؟
در سالهای گذشته توضیحاتی از طرف نمایندگان ادوار گذشته پاکدشت در مجلس ارائه شد.
زیاد بودن فاصله تهران تا پاکدشت و عدم توانایی حفاری و مشکلات ایجاد تونل در قسمت گردنه تنباکویی از مهمترین علتهای توقف پروژه بود.
اما این ها بهانه هایی بیش برای توجیه پیگیر نبودن نمایندگان مجلس و مسئولان شهرستان نسبت به این پروژه و یا مطالبه نکردن اجرای این پروژه از وزارت خانه ها شهرداری و مجلس و رئیس حمهور نیست.
گزارش نماینده پاکدشت در مجلس درباره پیشرفت پروژه متروی پاکدشت
در آخرین گزارش فرهاد بشیری از روند اجرا و پیگیری پروژه متروی پاکدشت ارائه داد.
در آن گزارش متوجه می شویم این پروژه همچنان هیچ پیشرفتی نداشته است.
فرهاد بشیری نماینده پاکدشت که برای افتتاح پروژه های هفته دولت در حوزه انتخابیه خود حضور داشت اعلام کرد:
پروژه متروی پاکدشت شروع نشده است و در اجرا و پیگیری آن عقب هستیم.
بشیری با ارائه توضیحاتی از محمد علی مهری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران خواست در استانداری موضوع متروی پاکدشت را مطرح کند و پیگیر این مطالبه مردمی باشد.
نماینده مردم پاکدشت گفت: برای اجرای این پروژه صحبت هایی با
- چمران رئیس شورای شهر تهران
- زاکانی شهردار
- فخاری استاندار تهران
- و منصوری معاون رئیس جمهور
انجام دادیم و پیگیری کردیم و امیدواریم با همت مسئولان این پروژه بالاخره اجرایی شود.
بشیری اذعان داشت: این پروژه قبلا به مرحله کلنگ زنی هم رسید.
اما به دلیل اختلاف نظرهای رئیس جمهور وقت با شهردار تهران، به صورت کامل لغو شد.
اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه متروی پاکدشت + نقشه متروی پاکدشت
خاطرنشان میشود: نماینده پاکدشت در مجلس طی مصاحبه ای اعتبار مورد نیاز برای این پروژه را ۹۴۰ میلیون دلار و در مصاحبه ای دیگر ۱۲هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
با توجه به چنین ارقامی که توسط بشیری برای اجرای این پروژه اعلام شده، عملا کار برای پیگیری و اجرای متروی پاکدشت بسیار سخت خواهد بود.
شاید اگر برای اجرای این پروژه در سالهای قبل پیگیری بیشتری صورت می گرفت کار آسان تر بود.
با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و کسری بودجههای دولتی مشخص نیست سرانجام این پروژه چه خواهد بود.
سال گذشته ملکی مشاور فنی متروی تهران درباره این پروژه اعلام کرد:
مطالعات احداث این مسیر توسط شرکت مترو تهران انجام و مقرر شده که این خط به خط هشت مترو تهران متصل شود.
البته هنوز ساخت خط هشت مترو تهران هم آغاز نشده است.
این پروژه قرار بود توسط دولت اجرا شود و طول این خط بر اساس مطالعات سال ۱۳۸۷ که تا سال ۱۳۹۰ هم اعتبار داشت ۴۴ کیلومتر بود.
پروژه متروی پاکدشت هم توجیه اقتصادی دارد و هم توجیه فنی
ملکی در ادامه گفت: طی مطالعات مترو تهران، مسیر این پروژه از میدان بسیج آغاز، سپس به قیام دشت و از آنجا به پاکدشت و مقصد شریف آباد است.
طول این مسیر قریب به ۴۹ تا ۵۰ کیلومتر است.
با توجه به بیمارستان و دانشگاهی که در پاکدشت وجود دارد، درخواست سفر به این منطقه زیاد است و اجرای این پروژه نیز هم به لحاظ اقتصادی و هم فنی توجیه دارد.
اجرای این پروژه هم قرار است توسط شهرداری تهران انجام شود، اما در ابتدا باید بودجه مورد نیاز آن اختصاص پیدا کرده و تامین شود.
البته در صورت تشکیل استان جدید تهران غربی که بحث آن مطرح است، این موضوع پیچیدهتر خواهد شد.
حال با توجه به اینکه این پروژه هم مانند کمربندی پاکدشت درگیر تخصیص اعتبار لازم برای پیگیری می باشد نمیتوان به این زودی ها به اجرای این پروژه خوشبین بود.
با این وجود، تنها راهی که میتوان برای اجرای این پروژه به آن امیدوار بود، جذب سرمایه گذار داخلی یا خارجی است.
این امر نیازمند مذاکره و پیگیری های فراوان نماینده پاکدشت در مجلس و مسئولان شهرستان است.
موضوع قابل تامل این است که در مطالعات و برنامه ریزی اجرای خطوط مترو برای شمالی، جنوبی و غربی ترین قسمت استان تهران برنامه ریزی شده است.
اما برای شرق تهران حتی تا نزدیکی پاکدشت هیچگونه برنامه ریزی صورت نگرفته است.
- کد خبر 4931
- 17 بازدید
- بدون نظر