شما اینجا هستید

اجتماعی » تفکیک وزارت راه و شهرسازی چقدر در مسئله مسکن موثر است؟

تفکیک وزارت راه از وزارت راه و شهرسازی تصمیم جدید مجلس

نادی نیوز : تفکیک وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر به معنای ایجاد دو وزارتخانه مستقل برای مدیریت حوزه‌های مختلف مرتبط با راه و شهرسازی است.

این پیشنهاد در سال‌های اخیر بارها مطرح شده و هدف آن کارآمدتر کردن مدیریت این دو بخش مهم و حیاتی کشور است.

از زمان ادغام این دو وزارتخانه با یکدیگر به دلیل دو برابر شدن وظایف وزیر این وزارتخانه مشکلات زیادی گریبانگیر این وزارت خانه و شخص وزیر شده است.

در سالهای اخیر مشکلات زیاد حوزه مسکن و عدم تولید مسکن به مقدار مورد نیاز تقاضای بازار مسکن به وفور مشهود بوده و هست.

علاوه بر آن نعلل ها و نداشتن برنامه مشخص در راهسازی در این حوزه نیز مشکلات زیادی به چشم می خورد.

به عنوان مثال کمربندی پاکدشت که در حدود ۱۳ سال است افتتاح نشده و در مراحل مختلف با مشکلاتی همراه است.

و بین وزارت راه و سهرسازی و مجلس و ادارات محلی درحال پاسکاری می باشد.

ادغام وزارت‌های راه و شهرسازی در ایران در سال ۱۳۹۰ صورت گرفت.

این اقدام بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه و با هدف کوچک‌سازی دولت و افزایش بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی انجام شد.

پیش از ادغام، دو وزارتخانه مستقل به نام‌های وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی وجود داشت.

تفکیک وزارت راه

موافقان و مخالفان تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس تصمیم می گیرند

طرح تفکیک وزارت راه از وزارت راه و شهرسازی موافقان و مخالفان خود را دارد.

دلایل موافقان تفکیک:

۱٫ تخصصی‌تر شدن مدیریت: حوزه راه و حوزه شهرسازی هر دو گسترده و پیچیده هستند. تفکیک این دو بخش می‌تواند منجر به مدیریت متمرکزتر و کارآمدتر هر حوزه شود.

۲٫ بهبود بهره‌وری: تفکیک وظایف می‌تواند از تداخل و کندی تصمیم‌گیری جلوگیری کند و فرآیندهای اجرایی را تسریع کند.

۳٫ تمرکز بر مسائل شهری و مسکن: ایجاد وزارت مسکن و شهرسازی می‌تواند مشکلات مرتبط با مسکن و شهرسازی را بهتر مدیریت کند.

۴٫ توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل: وزارت راه به‌تنهایی می‌تواند بر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و کاهش مشکلات مرتبط تمرکز کند.

دلایل مخالفان تفکیک:

۱٫ هزینه‌های اداری بالا: ایجاد دو وزارتخانه جدید نیازمند منابع مالی بیشتر برای زیرساخت‌های اداری، نیروی انسانی و تجهیزات است.

۲٫ پیچیدگی ساختاری: احتمال بروز تداخل در وظایف و کاهش هماهنگی بین دو وزارتخانه جدید وجود دارد.

۳٫ تجربه قبلی: در گذشته، این دو بخش جدا بودند، اما در سال ۱۳۹۰ با هدف بهبود هماهنگی و کاهش هزینه‌ها ادغام شدند.

۴٫ کمبود منابع انسانی متخصص: تفکیک ممکن است به دلیل کمبود نیروی متخصص منجر به کاهش کیفیت مدیریت شود.

وضعیت فعلی: پیشنهاد تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی چندین بار مطرح شده.

اما برخی از نمایندگان و کارشناسان به دلایل مختلف (اعم از مالی، مدیریتی و ساختاری) با آن مخالفت کرده‌اند.

تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص نیازمند بررسی جامع‌تر پیامدهای مثبت و منفی آن است.

در تاریخ ۱۸ دی ۱۴۰۳، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۷ رأی موافق، ۶۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر، با یک‌فوریت طرح

تفکیک وزارت راه و شهرسازی موافقت کردند.

نادی نیوز ندای آگاهی و مطالبه گری

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی