شما اینجا هستید

اخبار » «افوشته» نیازمند توجه ویژه است

تهران پارسه- علی شاهیان نطنزی: «افوشته» محله‌ای قدیمی و سنتی در مرکز نطنز از توابع استان اصفهان است که خانه‌های با قدمتی را در خود جای‌داده و از اماکن دیدنی این محله می‌توان به بقعه سید حسن واقف نطنزی معروف به «پیر واقف» اشاره کرد که از تبار امام سجاد علیه‌السلام و جد پدری شهید سید مجید شریف واقفی از نوابغ و چهره‌های تأثیرگذار و نام‌آشنای کشور است و نام دانشگاه صنعتی شریف پایتخت و یکی از خیابان‌های اصلی شهرهای اصفهان، سمنان و نطنز نیز به نام این شهید نام‌گذاری شده است.

از نقاط مختلف شهرستان نطنز، بنای گنبدی و کاشی‌کاری شده و فیروزه فام بقعه «سید حسن واقف نطنزی» بر روی تپة صخره‌ای قابل‌رؤیت است. «تکیه» یا محل تعزیه‌خوانی محله «افوشته» که هرساله در ایام محرم جمعیت قابل توجهی را به خود می‌بیند، حمام تاریخی متعلق به قرن نهم هجری، شربت خانه باارزش و زیبای مربوط به دوره تیموری، آب‌انبار زیبا متعلق به اوایل حکومت قاجار، مسجد جامع مجاور «تکیه» تاریخی و منتسب به سال‌های ابتدایی حکومت قاجار نیز از دیگر اماکن دیدنی این محله است.

تاریخی بودن این محله بسیار مشهود است، وجود درختان سرسبز، مرتفع و آرامش حاکم بر آن همواره می‌تواند محل مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد؛ اما این محله در کانون توجه مسئولان فرهنگی نیست و به‌دلیل هزینه‌بربودن مرمت آثار تاریخی، در حال فرسوده‌شدن است. نگهداری، بازسازی و مرمت این بناهای تاریخیِ ارزشمند باید در اولویت قرار گیرد؛ زیرا نمایانگر تاریخ، هنر و تمدن ایران است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی