شما اینجا هستید

اجتماعی » قطع یارانه برخی خانوار‌های سه دهک اول خبری که تکذیب شد

تکذیب خبر قطع یارانه توسط وزارت تعاون

به گزارش پایگاه خبری نادی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : در چند روز گذشته شایعاتی مبنی بر توقف پردا یارانه برخی از خانوار‌های سه دهک اول درآمدی در فضای مجازی منتشر شد که تکذیب خبر قطع یارانه توسط ارگان مربوط مورد انتظار بود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت: خبر منتشر شده در فضای مجازی با عنوان «توقف پرداخت یارانه برخی از خانوار‌های سه دهک اول» صحت نداشته و تکذیب می‌شود.

قطع یارانه

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است، از ۸۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت کل کشور، ٧٩ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه دریافت می‌کنند.

یارانه چیست و توضیح داخلی و خارجی آن چیست

یارانه سود اقتصادی است که معمولاً دولت‌ها به تولیدکنندگان کالا برای تقویت بازار رقابتی کشورها پرداخت می‌کنند و این یارانه‌ها ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشد. همچنین یارانه‌ها به دو نوع یارانه‌های صادراتی و یارانه‌های داخلی کشورها تقسیم می‌شوند. یارانه‌های صادراتی مساعده‌های قابل تفویض در نزد شرکتهایی است که دولت به شرط صادرات محصولاتشان این یارانه‌ها را در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد. یارانه‌های داخلی کشورها نیز کمکی است که به صورت غیر مستقیم به مردم پرداخت می‌شود.

دیدگاه WTO سازمان تجارت جهانی در مورد یارانه: ۲ عنصر اصلی در یارانه وجود دارد: ۱- کمک مالی ۲- نفع؛ مطابق ماده یکم اگر دولت با یک رکن عمومی درون قلمرو یکی از اعضاء، اقدام به پرداخت کمک مالی به صنعتی بکند به نحوی که موجب نفع بردن صنعت از آن کمک مالی شود، یارانه اعطا شده‌است.

سرآغاز یارانه در کشور و خارج از کشور

در حقیقت سر آغاز یارانه به مفهوم کنونی آن شروع جنگ جهانی دوم است که در آن محدودیت شدید منابع، با توجه دولت به بخش‌های خاص موجب شد تا دولت به صورت عملی وارد بازار شود، و کالاهایی را به قیمت بالاتر از قیمت بازار از تولیدکننده خریداری کند.

در نیمه دوم سال ۱۳۸۹ طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا گردید که طبق آن یارانه‌ها از تزریق مستقیم به بازار و صنایع به پرداخت نقدی تغییر شکل داد.در سال ۱۴۰۱ در پی بحث های اقتصادی که در دولت سید ابراهیم رئیسی شکل گرفت منجر به تغییر قانون یارانه ها گردید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی