شما اینجا هستید

اخبار » حافظان قرآن مراکشی در مراسم طلب باران + عکس و فیلم

به گزارش پایگاه خبری نادی نیوز به نقل از  ایکنا ، مردم شهر زایو در مراکش پس از ۴۲ سال مراسم آیینی «صدقه» را برای طلب باران در نزدیکی مسجد تاریخی سیدی عثمان برگزار کردند. این مراسم آخرین بار ۴۲ سال پیش در سال ۱۹۸۱ برگزار شد.در  این مراسم، حافظان قرآن مراکشی خردسال و گروهی از مردان با در دست داشتن الواح چوبی که آیات قرآن بر آن نوشته شده، به سوی مسجد می‌روند و برای نزول رحمت الهی دعا می‌کنند.

پیشاپیش این صف شماری از مشایخ و حافظان قرآن مراکشی قرار دارند که با تلاوت شماری

الواح چوبی مورد استفاده در این مراسم تاریخی، به طور سنتی برای آموزش و حفظ قرآن کریم در مکتب‌خانه‌های قرآنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روش که در بسیاری از کشورهای آفریقایی در شمال و مرکز آفریقا نیز رواج دارد به دلیل استفاده از کتابت برای حفظ و آموزش قرآن کریم، منجر به تقویت دیگر مهارت‌های دانش‌آموزان به ویژه در زمینه نوشتاری و آموزش زبان عربی نیز می‌شود.

مراکش در سال جاری با خشکسالی گسترده مواجه است. با وجود فرارسیدن فصل بارندگی تاکنون در بسیاری از نقاط این کشور هیچ بارانی نباریده است.

حافظان قرآن مراکشی

حافظان قرآن مراکشی

حافظان قرآن مراکشی

حافظان قرآن مراکشیحافظان قرآن مراکشی

مراکش یکی از کانون های فعالیت های قرآنی

مراکش یکی از مهم‌ترین کانون‌های فعالیت‌های قرآنی در شمال غرب آفریقا است و سالانه مسابقات قرآنی مختلفی با حمایت این کشور در کشورهای آفریقایی از جمله در نیجریه و موریتانی برگزار می‌شود. علاوه بر این مراکش یکی از مهم‌ترین مراکز چاپ و انتشار قرآن در جهان اسلام به‌ویژه در منطقه شمال غرب آفریقا به شمار می‌رود و حاکمان این کشور با توجه به جایگاه برجسته قرآن نزد مردم مراکش همواره سعی داشته‌اند تا خود را پشتیبان و مدافع فعالیت‌های قرآنی نشان دهند. بخش عمده این فعالیت‌ها شامل چاپ و نشر قرآن کریم، برگزاری مسابقات قرآن کریم، انتشار نسخه‌های قرآنی ویژه نابینایان به خط بریل و همچنین حمایت از مکتب‌خانه‌های سنتی حفظ قرآن کریم می‌شود.

از سویی مراکش یکی از مراکز مهم هنر خوشنویسی قرآنی به ویژه به خط مغربی است.

انتهای پیام

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی