شما اینجا هستید

اخبار » ضرورت تحول اساسی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی
گروه : اخبار

تهران پارسه  مهران تقی زاده مژدهی: گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی در هر شهری مزایایی از جمله رونق اقتصادی شهر، حفظ محیط‌زیست، کاهش آلودگی هوا، ایجاد مشاغل محلی، قابلیت دسترسی با هزینه مناسب، کیفیت زندگی شهری، کاهش ترافیک شهری و برون‌شهری را داراست.

گسترش حمل‌ونقل عمومی همیشه نقش مهمی در توسعه شهرها دارد و قطعاً پاکدشت باتوجه‌به مشکلات این ناوگان، نیاز به یک تحول اساسی در حمل‌ونقل عمومی خود دارد تا شهروندان پاکدشتی با آسایش بهتری عبور و مرو داشته باشند.

در همه شهرها اهمیت حمل‌ونقل غیرقابل‌انکار است

بر اساس این گزارش، سال‌هاست مردم برای عبور و مرور از حمل‌ونقل عمومی و یا خصوصی استفاده می‌کنند و به‌مرورزمان، نقش مهمی در توسعه شهری پیدا کرده است که امروز در همه شهرها اهمیت حمل‌ونقل غیرقابل‌انکار است و مردم خواهان آسایش در حمل‌ونقل هستند تا جایی که تاکسی‌های اینترنتی این روزها انتخاب بسیاری از شهروندان است .

در بسیاری از شهرها حمل‌ونقل عمومی برای شهروندان بسیار اهمیت دارد و هرچه امکانات بیشتری اتخاذ شود، اشتیاق مردم برای استفاده از این ناوگان بیشتر خواهد شد؛ اما اگر اهمیتی به آن داده نشود، قطعاً تأثیر عکس خواهد داشت.

از جهات مختلف حمل‌ونقل عمومی تأثیرات مهمی بر جامعه و خانواده دارد. اگر بخواهیم از نظر اقتصادی بررسی کنیم، استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی ضمن ایجاد درآمد برای شهر، باعث کاهش هزینه‌ها برای خانواده‌ها نیز خواهد بود.

گسترش و پیشرفت حمل‌ونقل عمومی عامل ایجاد اشتغال

گسترش و پیشرفت حمل‌ونقل عمومی در جامعه حتی موجب ایجاد اشتغال نیز می‌شود. اگر بخواهیم مثالی را بیان کنیم، می‌توان به مشاغل ایجاد شده در مترو و محیط اطراف آن اشاره کنیم و مشاغلی که وابسته به حمل‌ونقل عمومی و مسافران آن هستند.

ناوگان حمل‌ونقل عمومی موجب افزایش کیفیت هوا و سلامت محیط‌زیست نیز می‌شود چرا که آلودگی بسیار کمتری نسبت به حمل‌ونقل شخصی را به خود اختصاص می‌دهند. حال باتوجه‌به این موضوع که اتوبوس‌ها به سمت حذف آلاینده‌های هوا پیش می‌روند، این موضوع خود موجب بهبود کیفیت هوا  و محیط‌زیست شهرها می‌شود. به‌طورکلی استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به نفع همه افراد جامعه خواهد بود.

در شهرستان پاکدشت نیز همانند دیگر شهرها ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه شهر پاکدشت داشته باشد البته در حال حاضر متأسفانه حمل‌ونقل عمومی پاکدشت دچار مشکلاتی است و شهروندان پاکدشتی در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی اشتیاق زیادی ندارند.

اگر بخواهیم در خصوص ناوگان اتوبوسرانی پاکدشت صحبت کنیم در حال حاضر بیشتر اتوبوس‌ها فرسوده شده و برخی از آنان دارای امکانات گرمایشی و سرمایشی مناسبی نیستند و ازآنجایی‌که بیشتر آن‌ها فرسوده هستند، قطعاً دارای صندلی‌های مناسب و دیگر امکانات نیز نیستند.

ناوگان اتوبوسرانی پاکدشت در حال حاضر فعالیت درون‌شهری ندارد و همچنین بین محلی مثل پاکدشت – فیلستان، پاکدشت – شریف‌آباد و غیره در حال فعالیت نیستند و در مسیرهای طولانی به‌غیراز پاکدشت – تهران، برای مسیرهای برون‌شهری مثل پاکدشت – ورامین، پاکدشت – قرچک، پاکدشت – پیشوا و غیره وجود ندارد و این یک مشکل بزرگی برای مدیریت شهری و شهرداری پاکدشت محسوب می‌شود.

 

نبود دستگاه کارت‌خوان و ایستگاه اتوبوس در طول مسیر

یکی از مشکلات اتوبوسرانی پاکدشت، نداشتن ایستگاه اتوبوس در طول مسیر است که موجب گمراهی مسافران می‌شود و از محل‌های توقف بین مسیر اطلاعی ندارند و این مسئله از نظر ایمنی نیز خطراتی را به دنبال دارد چرا که راننده با اعلام مسافر می‌خواهد توقف کند و یا با دیدن مسافری که می‌خواهد سوار شود، توقف کند و این تغییر مسیر ناگهانی موجب حوادث و تصادفات می‌شود.

از دیگر مشکلات اتوبوسرانی پاکدشت که موجب ناراحتی مسافران و استفاده‌نکردن آن‌ها از حمل‌ونقل عمومی می‌شود، نداشتن دستگاه کارت‌خوان الکترونیکی است که مسافران نمی‌توانند از مزایای بلیط الکترونیک بهره برده و اغلب موجب درگیری مسافران و راننده شده است که این روزها یکی از ساده‌ترین تجهیزات ناوگان حمل نقل عمومی به‌خصوص در اتوبوسرانی محسوب می‌شود.

این مشکلات تنها بخشی از مشکلات ناوگان اتوبوسرانی شهرستان پاکدشت است و شرح بیشتر از حوصله این مطلب خارج است؛ اما جا دارد کمی هم در مورد مشکلات تاکسیرانی شهرستان پاکدشت هم صحبت کنیم تا از این زاویه نیز مشکلات حمل‌ونقل عمومی پاکدشت را بیان کنیم.

می‌توان گفت تاکسیرانی پاکدشت وضعیت بهتری نسبت به اتوبوسرانی دارد و در مسیرهای مختلف ایستگاه‌های مناسب وجود دارد و شهروندان راحت‌تر از تاکسی استفاده می‌کنند؛ اما این تعریف نشان از این نیست که تاکسیرانی پاکدشت مشکلاتی ندارد و کمی می‌خواهیم از این مشکلات بگوییم.

در حال حاضر برخی از ایستگاه‌های تاکسی در محل مناسبی واقع نشده است که هم مسافران را با مشکل روبه‌رو می‌کند و نیز حق رانندگان تاکسی پایمال می‌شود. اگر بخواهیم بیشتر به این مشکل بپردازیم باید به ایستگاه‌های پاکدشت – تهران که یکی از نقاط مهم محسوب می‌شود، اشاره کنیم .

جانمایی نامناسب ایستگاه تاکسی و عامل ترافیک

این ایستگاه متأسفانه جانمایی مناسبی ندارد و اغلب موجب ترافیک در این نقطه می‌شود و از طرفی محل استقرار تاکسی‌ها از قدیم‌الایام در آن نقطه است و جابه‌جایی این ایستگاه موجب کاهش مسافران تاکسی‌ها می‌شود. در این ایستگاه به دلیل جلوگیری ایجاد ترافیک، اغلب افسران راهنمایی رانندگی مستقر هستند؛ اما همچنان شاهد ترافیک هستیم چرا که شهروندان در آن محل تجمع می‌کنند تا با تاکسی‌ها و خودروهای شخصی به نقاط موردنظر خود سفر کنند.  اما بااین‌حال باید مسئولان مدیریت شهری فکر اساسی در خصوص ایستگاه‌های این شهرستان کنند.

جانمایی درست، سنجیده و نظارت دقیق تاکسی‌ها، موجب پویاتر شدن حمل‌ونقل شهری شده و قطعاً این پویایی، رضایت مسافران و رانندگان را به‌دنبال خواهد شد و شاهد استقبال بیشتر مردم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهیم بود.

در حمل‌ونقل نمی‌توان وجود خودروهای شخصی را نادیده گرفت، خودروهایی که به‌صورت گذری مسافرکشی می‌کنند و قطعاً رانندگان تاکسی از آن خودروها دلِ خوشی ندارند و عکس این موضوع هم وجود دارد. حال باید چه کرد؟ باید آن‌هایی که برای روزی خود و خانواده تلاش می‌کنند را متهم کرد یا رانندگان تاکسی که شبانه‌روز با همان هدف زحمت می‌کشند؟ کدام مقصرند؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی