شما اینجا هستید

اخبار » طلوع دوباره زندگی

تهران پارسه  مهران تقی‌زاده مژدهی: این روزها بیماران بسیاری هستند که به دلیل نیاز مبرم به پیوند عضو یا جانشان را از دست می‌دهند و یا با رنج بسیار زندگی می‌کنند، بیمارانی که با پیوند عضو می‌توانند زندگی دوباره را آغاز کنند.

هیچ انسانی راضی به مرگ انسانِ دیگر نیست؛ اما حقیقت تلخِ زندگی این است که گاهی، حوادث مختلف موجب می‌شود تا افراد دچار مرگ مغزی شوند، بیمارانی که پیام‌آور امید و زندگی برای دیگر بیماران هستند، شاید اهدای عضو برای خانواده بیمار مرگ مغزی تلخ باشد؛ ولی با تفکر به این که عزیزشان می‌تواند از یک نفر تا هشت نفر دیگر را نجات دهد، انگیزه خوبی برای این اقدام خداپسندانه و ارزشمند است.

چندی پیش جوانی مهربان، دلسوز و عاشق اهل‌بیت از میان ما رفت. جوانی که با اهدای قرنیه چشم و کلیه، جان دوباره‌ای به چند بیمار دیگر داد و نام خود را در میان دوستانش زنده نگاه داشت.

«میلاد حبیب‌اللهی» جوان پاکدشتی که چندی پیش در حادثه‌ای به دیار باقی شتافت، جوانی که در گروه جهادی شهید محسن قوطاسلو فعالیت مستمر داشت. این عاشق اهل‌بیت، به فعالیت خیرخواهانه در این گروه جهادی مشغول بود و کمک مالی نیز داشت. او با اهدای اعضای خود به دیگران، درس ایثار و فداکاری داد.

 همان‌طور که می‌دانید، اهدای عضو به معنای نجات یک تا هشت زندگی از مرگ است، این روزها حدوداً  ۲۵ هزار بیمار در کشور چشم‌انتظار پیوند عضو هستند. این در حالی است که تنها ٢٥-٢٧ درصد از مرگ‌های مغزی کشور ما به اهدای عضو ختم می‌شود و در هر شبانه‌روز هفت تا ۱۰ نفر از هم‌وطنان به علت تأمین‌نشدن عضو پیوندی، جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ مغزی وضعیتی از مرگ است که خون‌رسانی به مغز متوقف شده و اکسیژن‌رسانی به آن انجام نمی‌گیرد و همه‌ی اعمال و حواس فرد مختل می‌شود، در واقع مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیرقابل‌برگشت می‌شود.

هر فرد مرگ مغزی با اهدای اعضا و بافت‌هایی از خویش، می‌تواند بیش از پنجاه انسان را از مرگ نجات دهد هر شخصی که دچار مرگ مغزی می‌شود می‌تواند با اهدای ارگان‌های حیاتی، جان هشت نفر را نجات دهد.

اعضای قابل پیوند، شامل قلب، كبد، ريه‌ها، كليه‌ها، پانكراس (لوزالمعده) و روده کوچک هستند و نسوج قابل پيوند عبارت‌اند از: قرنيه، دريچه قلب، پوست، تاندون، غضروف، مغز استخوان و غیره برخلاف عضو، بافت که می‌تواند تا ۲۴ و یا حتی ۴۸ ساعت بعد از مرگ فرد، اهدا شود و حتی می‌توان آن را برای مدت‌های طولانی ذخيره کرد.

همه‌ مردم عزیز کشورمان می‌توانند برای ثبت‌نام و دریافت کارت اهدای عضو به وب‌سایت رسمی مرکز اهدا عضو به نشانی www.ehda.ir مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم، کارت اهدای عضو خود را دریافت کنند. صدور این کارت به منزله قطعی‌شدن ثبت‌نام و اعلام رضایت قلبی شخص در زمان حیات است. همچنین شما هم می‌توانید با عضویت در طرح «سفیران» به‌صورت نیروی داوطلب، این واحد را در زمینه انجام فعالیت‌های خود یاری کنید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی