به گزارش پایگاه خبری نادی نیوز به نقل از افکار نیوز ، علیرضا نظری ، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد عدم تسویه کامل مطالبات گندمکاران و افزایش نرخ کود بیان کرد: اگر بخواهیم از سختی و مشقت کار این قشر از جامعه سخن بگوییم، قطعا بحث طولانی خواهد بود و سختی کار آن ها بر هیچکس پوشیده نیست.

وی افزود: هزینه های بالای کاشت، حمل و نقل، برداشت و نگهداری و بلافاصله انجام کارشت مجدد درعین عدم تسویه مطالبات سال زراعی قبلی تنها بخش کوچکی از سختی این کار است. در قانونی که در شورای قیمت گذاری به تصویب رسید تاریخ دقیق تسویه مطالبات گندمکاران توسط دولت، مشخص شد.

نظری ادامه داد: در عین حال شاهد هستیم که در تاریخ مقرر این مبلغ پرداخت نشد و بسیاری از گندمکاران به مشکل خوردند. ماه ها برای برداشت محصول خود زحمت کشیدند، هزینه کردند و سختی کشیدند. مطالباتشان به موقع پرداخت نشد و هر روز شاهد گرانی و تورم بودند و این درحالی است که باید سریع تر کاشت بعدی خود را انجام می دادند، آن هم بدون تسویه حق و حقوق زحمت سال زراعی قبلی خود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه همچنان بخشی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است، اظهارداشت: طبق قانونی که در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی مصوب شد به ازای هر روز دیرکرد و تاخیر پرداخت بدهی دولت به گندمکاران باید سودی روزانه برابر با نرخ سود بانکی به کل مبلغ اضافه شود. هرچند اکنون همچنان مطالبات گندمکاران کامل پرداخت نشده است.

مطالبات گندمکاران کامل پرداخت نشده است

او گفت: در چنین شرایطی حتی شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت کود هستیم و کشاورزانی که هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده اند و مجبور هستند برای تداوم کشت خود از جیب هزینه کنند، باید کود را نیز ۳۰ درصد گران تر خریداری کنند.

نظری درانتها مطرح کرد: انتظار داریم دولت شرایط سخت گندمکاران را درک کند. این محصول برای کشور ما بسیار مهم است و حتی تلاش ما باید این باشد که در تولید و تامین گندم به خودکفایی برسیم و دیگر نیازی به واردات نداشته باشیم. لذا موانع حاضر در این مسیر باید رفع شود./ انتهای خبر