شما اینجا هستید

اخبار » رشد 5 برابری شرکت کنندگان مسابقات قرآن و عترت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احسان رضایی در این نشست که صبح امروز در محل ساختمان اقشار مجتمع حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد، با تبریک ایام‌الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در این محفل که مزین به نام قرآن است و به مناسبت مسابقات قرآن شکل‌گرفته، خوب است نیم‌نگاهی به مسئله قرآن پس از انقلاب اسلامی داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از برکات این انقلاب و آثار پیروزی این انقلاب شکوهمند اسلامی ما، رواج و ترویج قرآن در کشور است و با مرور کوتاهی مشاهده می‌کنیم که خوشبختانه توجه به قرآن به شکلی است که در شبکه اختصاصی سیما قرآن، صدای جمهوری اسلامی، خبرگزاری قرآن، درس رسمی قرآن، معلمان، سطوح عالیه، فضای تحصیل در دانشکده‌های علوم قرآنی در سطح کشور و استان‌های مختلف زمینه خوبی برای قرآن‌آموزی محیا کرده و این آموزش‌ها و مسابقات در 44 سال انقلاب اسلامی رشد و توسعه قابل‌توجهی داشته و نیازمند شکرگزاری است.

حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه بسیج 29 دوره از مسابقات قرآن را زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی برگزار کرد، گفت: سال 1401 از حیث برگزاری مسابقات سال ویژه‌ای بود و در ابتدای سال و پایان ماه مبارک رمضان، اختتامیه بیست و هشتمین دوره مسابقات را که مربوط به سال 1400 بود، برگزار شد و مسائل، مشکلات کرونایی، علت این تأخیر بود و بلافاصله بیست و نهمین دوره که مربوط به سال 1401 بود را برگزار کردیم.

وی افزود: تا دوره قبل، رقابت‌ها از سطح شهرستان آغاز می‌شد، اما پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان، این دوره را بر پایه رقابت بین مساجد طراحی کردیم و یک مرحله «بین مسجدی» به مراحل مسابقات افزوده شد که با برخورداری بسیج در پایگاه‌های مقاومت و مساجد، حتی در دورافتاده‌ترین روستاها برقرار بود.

معاون سازمان بسیج مستضعفین گفت: سامانه‌های متمرکزی برای ثبت‌نام پیش‌بینی کرده بودیم و در سال 1400 مجموعاً در کل کشور بالغ بر 23 هزار نفر ثبت نامی در مسابقات قرآن و عترت بسیج داشتیم و در دور جدید باتوجه‌به این رویکرد جدید که رقابت در بین مساجد قرار گرفت، آمارها با ثبت‌نام بر اساس کد ملی، شماره همراه و پیامک تأیید، بالغ بر 118 هزار و 173 نفر شرکت‌کننده در مسابقات قرآن و عترت در سنین و رشته‌های مختلف داشته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احسان رضایی با اشاره به رشد 5 برابری شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته، گفت: این مسابقات در چهار محور اصلی شامل بخش‌های خانوادگی، گروهی، فردی و ایده‌پردازی است.

وی افزود: 390 نفر در بخش ایده‌پردازی، 89 هزار و 494 نفر بخش فردی، 953 نفر بخش گروهی و 1165 نفر در بخش خانوادگی ثبت‌نام و شرکت داشتند.

معاون تعلیم‌وتربیت سازمان بسیج مستضعفین گفت: مسابقات هم‌زمان با هفته بسیج در آذرماه در بخش بین مسجدی توسط حوزه‌های مقاومت بسیج برگزار شد و نفرات برگزیده به مرحله شهرستان و استان معرفی و خوشبختانه در ایامی که سپری کردیم 32 استان این مسابقات را برگزار کردند و در بین شهرستان‌ها 394 مسابقه شهرستانی داشتیم و حوزه‌های مقاومت که مسئولیت برقراری رقابت بین مساجد را داشتند و مجموعاً در 1834 نقطه مسابقات مورد تأیید داشتیم و نفرات برگزیده به مرحله ملی معرفی شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احسان رضایی افزود: در مرحله ملی 683 نفر شرکت‌کننده داشتیم و در آغاز دهه فجر امسال (13 بهمن) رقابت غیرحضوری و مجازی در مرحله اول آغاز شد و ارزیابی برگزیدگان استانی توسط داورها کلید خورد و از بین آن‌ها 304 نفر (کمتر از 50 درصد آن‌ها) برای بخش حضوری و مرحله نهایی مسابقات برگزیده شدند و از 23 بهمن‌ماه مجموعه سازمان بسیج مستضعفین میزبان 16 خانواده، 20 گروه، 132 خواهر و 120 برادر است.

وی خبر داد: در صبح روز 26 بهمن کاه جاری، آیین پایان مرحله نهائی حضوری (اختتامیه) و تجلیل از 78 برگزیده در بخش‌های انفرادی، گروهی، خانوادگی و ایده‌ها و خلاقیت‌ها برگزار خواهد شد.

به گفته حجت‌الاسلام رضایی همچون روال سنوات گذشته، در این دوره نیز از 25 داور استاندارد، ملی و بین‌المللی در رشته‌های مختلف دعوت شده و به‌صورت گروهی است و به‌صورت تک داوری نخواهد بود.

معاون سازمان بسیج مستضعفین در پایان گفت: مرحله سی‌ام مسابقات قرآن و عترت بسیج در سال 1402 نیز مجدد گسترش خواهد یافت که اخبار آن نیز به‌زودی منعکس خواهد شد.

انتهای خبر/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی