شما اینجا هستید

اخبار » حجاب و بی‌حجابی از فضای حقیقی تا فضای مجازی
گروه : اخبار , یادداشت

به گزارش نادی نیوز : یادداشت  مهران تقی‌زاده مژدهی: اگر بخواهیم اتفاقات یک ماه گذشته را مرور کنیم یکی از آن‌ها مسئله حجاب است که با مخالفان و موافقانی در جامعه بروز کرده است و ازآنجایی‌که ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم پس بهتر است برای تعریف حجاب به کلام ا… مجید مراجعه کنیم که در آیه 59 سوره  احزاب آمده است «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً»، «اى پیامبر، به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو بخشى از مقنعه‌های خویش را به خود نزدیک کنند تا گردن و سینه آنان آشکار نشود. این پوشش نزدیک‌ترین راه است براى این که آنان به عفت و حجاب شناخته شوند و در نتیجه مورد آزار فاسقان قرار نگیرند، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است» و در سوره  نور آیه 31 نیز این‌گونه در مورد حجاب بیان شده: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلي‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلي‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَي اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، «و به زنان مؤمن نیز بگو چشمان خود را از شرمگاه هاى دیگران فروبندند و شرمگاه هاى خود را نیز از دید دیگران بپوشانند و زیبایى هایشان را جز آنچه خود نمایان است آشکار نسازند و اطراف مقنعه خود را بر سینه خویش بیندازند تا سینه شان را بپوشاند اگر به آنان بگویى قطعاً چنین خواهند کرد. و زیبایى هاى خود را آشکار نسازند جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان همکیش خود یا بردگانى که مالک آنها شده اند یا مردان سفیهى که سرپرستى دارند و شهوت جنسى ندارند یا کودکان نابالغى که بر اندام خاص زنان چیرگى نیافته اند، و زنان نباید پاهایشان را بر زمین بکوبند تا زیورهایى که پنهان مى دارند معلوم شود. اى مؤمنان، همگى با پیمودن راه خدا به سوى او باز گردید، باشد که سعادتمند شوید».

تعریف حجاب در اسلام برای زن بدان معنا نیست که در بند باشد، بلکه برای این است که با رعایت حجاب، عفت زن حفظ شود تا بتواند به‌راحتی و با امنیت در جامعه خود به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره بپردازد.

نکته جالب دین اسلام در خصوص حجاب این است که مردان هم ملزم به رعایت حجاب  هستند. درست است در قوانین اسلام سر و مو مرد نیازی به پوشش ندارد اما در مورد پوشش مردان که باید یک پوشش مناسب باشد نیز آیات و روایات بسیاری وجود دارد و مهم‌تر از آن این است که به مردان تأکید شده در حفظ نگاه و در مواجهه با زنان تلاش کنند تا مرتکب گناه نشود.

تبیین درست حجاب در جامعه، مسئله‌ای است که نیاز به کارشناسی دقیقی دارد که از حوصله این مطلب خارج است اما می‌توانیم تبیین حجاب در رسانه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

ترویج و تبیین فرهنگ عفاف و حجاب از طریق رسانه ملی در حال انجام است، البته نواقصی نیز وجود دارد اما مسیر تبیین حجاب در حال انجام است. البته بررسی نقاط قوت و ضعف نیاز به بحثی اساسی دارد اما هدف ما بررسی رسانه‌های بزرگ و کوچکی است که‌ با مجوز و بی مجوز در سطح هر استان، شهرستان و شهر به وجود آمده و متأسفانه نظارت دقیق از سوی دستگاه‌های نظارتی بر روی آن‌ها انجام نمی‌شود.

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بزرگ و کوچک که امروزه نقش اساسی در تفکر جامعه دارند، در گام اول برای فعالیت خود می‌بایست از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت داشته باشند که متأسفانه برخی سایت‌ها و صفحات مجازی رسانه نمای بدون مجوز  باهدف کسب درآمد، ایجاد شده و ظاهر خود را با مشکلات مردم خوب جلوه می‌دهند که البته این ظاهرنمایی خیلی کمتر در رسانه‌های دارای مجوز دیده می‌شود.

 این رسانه نما با اخبار زرد خود، مسئولان را غیراصولی، بدون منطق و بسیار تند زیر سؤال می‌برند و هدفشان این است که مخاطب را جذب کنند تا بتوانند تبلیغات بگیرند. شاید تا اینجا کاردرست باشد البته شاید! ولی تبلیغات به چه قیمتی به چه ارزشی! با چه محتوایی؟

تبلیغاتی که بسیاری از آنها غیراخلاقی است و با استفاده ابزاری از شخصیت زن برای جذب مخاطب بهره می‌برند. تبلیغاتی که خودش می‌تواند ترویج بدحجابی در جامعه باشد و قطعاً چنین تبلیغاتی تأثیر بسزایی در سبک زندگی خانواده و جامعه خواهد داشت.

این رسانه نماها از رسالت رسانه و خبرنگاری دور هستند و فقط مبلغی بابت تبلیغات از متقاضی دریافت می‌کنند، مهم است. برای این رسانه نماها، محتوای اخلاقی اسلامی تبلیغات، قانونی‌بودن یا غیرقانونی بودن خدمات و محصولی که آن را تبلیغ می‌کنند، اصلاً مهم نیست.

برای این رسانه نماها اخلاق رسانه‌ای و غیرت دینی مهم نیست، تنها چیز مهم برای آن‌ها، کسب درآمد است. در این میان متأسفانه مسئولان و دستگاه‌های نظارتی همانند اداره فرهنگ و ارشاد هر استان و شهری نظارت کافی را ندارند و یا اینکه خیلی ساده از کنار آن‌ها عبور می‌کنند.

نکته قابل‌توجه اینجاست که نظارت بر این رسانه نما را نمی‌توان تماماً بر دوش پلیس فتا انداخت چرا که روزانه جرم‌های مختلفی در فضای مجازی رخ می‌دهد که می‌بایست به آن‌ها نیز رسیدگی شود. برای سالم‌سازی، نظارت و همچنین یکپارچه‌سازی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذار در استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرها نیاز به  حمایت همه مسئولان است.

برای سالم‌سازی فضای مجازی و جلوگیری از تبلیغات غیراخلاقی و نادرست باید همه مسئولان و دستگاه‌های نظارتی دست‌به‌دست هم دهند تا عرصه برای افراد سودجو تنگ شود و در حال حاضر در بسیاری از شهرستان‌ها صفحات مجازی رسانه نماها در حال جولان دادن هستند که شهرستان پاکدشت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 برای پیداکردن راهکار مناسب و حل این مشکل، خوب است مسئولان ارشد شهرستانی از جمله امام‌جمعه شهرستان به‌عنوان پدر معنوی با تعیین خط و مشی اخلاق اسلامی به حفظ غیرت دینی، فرماندار به‌عنوان یک نهاد اجرایی، نظارتی و دستگاه‌های دیگر همانند اداره فرهنگ و ارشاد به‌عنوان مجری فکری به حال صفحات مجازی رسانه نما شهرستان پاکدشت کنند.

دیگر مسئولان شهرستانی و شهری نیز وظیفه کمی ندارد و با حمایت نکردن سایت‌های خبری بدون مجوز و صفحات رسانه نما که می‌توان به دعوت نکردن آن‌ها در نشست‌های خبری و ارائه ندادن خبر به آن‌ها اشاره کرد، در طولانی‌مدت در بی‌اعتبار کردن آن‌ها نقشی اساسی ایفا کنند.

همه می‌دانیم امروزه سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی جایگاه خاصی در سبک زندگی جوامع مختلف دارد، همان قدر که این فضا می‌تواند در پیشرفت و شکوفایی  تأثیر داشته باشد، به همان میزان می‌تواند موجب تخریب و انحراف شود. برای حل این مشکل در بسیاری از کشورها قوانین و مقررات خاصی برای نظارت وجود دارد و این قوانین در کشور ما نیز وجود دارد اما متأسفانه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی، اندکی در اجرای قانون کوتاهی می‌کنند .

امید است با نظارت بیشتر و دقیق‌تر بر فضای مجازی، سایت‌های خبری و صفحات مجازی رسانه نما، یا خود را در چهارچوب قانون اصلاح کنند و یا اینکه این فضا را ترک کنند.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

نادی نیوز | پایگاه خبری و تحلیلی اطلاع رسانی